Інтерактивни посібник "Захист України" за програмою 2023 року, матеріали якого можна використовувати при викладанні в осередкахМатеріали методичного серфінгу 17.04.2025
- OSINT інструменти для розвідки на основі відкритих джерел: https://molfar.com/useful-apps
- YouTube-канал "Кібербез" - відео для використання на уроках: https://www.youtube.com/@cyberbezpeka/videos
- Центр протидії дезінформації: https://cpd.gov.ua/
- Детектор медіа: https://detector.media/
- Інформаційна війна та її вплив на молодь (аналіз ефективності інформаційно-просвітницьких заходів): https://el-research.center/2023/03/27/informatsiyna-viyna-ta-yiyi-vplyv-na-molod-analiz-efektyvnosti-informatsiyno-prosvitnytskykh-zakhodiv/
ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ПОЧАТКОВОЇ ЗАГАЛЬНОВІЙСЬКОВОЇ ПІДГОТОВКИ ГРОМАДЯН
Автор: К. Головченко
Ще в 1916 році президент США Вудро Вільсон підписав закон про національну оборону, в якому говорилося і про початкову військову підготовку підлітків, яка повинна була вестися на курсах JROTC. Потім в 1964 році курси були значно модернізовані у відповідності зі спеціальним законом про підготовку молодших офіцерів запасу. Слід сказати, що для школярів слово «офіцер» – просто частина назви. Все одно в разі вербування в армію вони будуть солдатами. Правда, їм нададуть пільги: залежно від терміну навчання на курсах вони зможуть претендувати відразу ж на отримання звань категорій Е-2, Е-3, тобто рядового чи рядового першого класу.
У відповідності з законом, основними цілями JROTC є виховання в підростаючому поколінні почуття громадянства і патріотизму, розвиток впевненості у власних силах, лідерства, поліпшення здатності спілкуватися і усно, і у письмовій формі, підвищення рівня фізичної підготовки учнів, виховання поваги до американських збройних сил і їх ролі у захисті національних інтересів, розвиток командних та стройових навичок , основних військових правил. Як говориться в самій програмі, вона готує підлітків до того, щоб «краще служити своїй країні в якості лідерів та підготуватися до військової служби».
Відповідальність за реалізацію цієї програми покладена на міністерство оборони. У зв’язку з цим в Пентагоні, а також в головних штабах видів збройних сил створені спеціальні управління, які координують та організують діяльність курсів JROTC. Щорічно на ці цілі Пентагон виділяє зі свого бюджету близько 400 млн. доларів. У минулому році в 50 штатах США діяли 3229 шкіл з програмою JROTC. При цьому командування сухопутних сил курирувало 1555 шкіл, ПС – 724, ВМС – 619, морська піхота – 260 і берегова охорона – 1. У наступному році планується мати вже 3500 шкіл з програмою JROTC.
JROTC морської піхоти відбирають викладачів, які мають мінімум 20 років дійсної служби і фізично відповідають вимогам, що пред’являються до військовослужбовців цього роду військ. У авіаційних курсів ті ж вимоги плюс викладач повинен мати ступінь бакалавра і бути інструктором з льотної підготовки.
Як правило, це відставні військовослужбовці, які продовжують отримувати пенсію за вислугою років від федерального уряду. Крім того, школи оплачують їм різницю від того, що вони мали б, продовжуючи залишатися на дійсній службі. В обов’язок міністерства оборони входить забезпечення курсів навчальними матеріалами, формою (носіння її обов’язково під час занять) і зброєю. Воно також повинно надавати навчальні табори для проведення занять і тренувань учнів на місцевості.
У свою чергу школи також зацікавлені, щоб у них діяли класи JROTC. Адже в цьому випадку вони отримують від держави значні фінансові та матеріальні кошти. Крім того, офіційні дослідження показали, що школярі, що навчаються на курсах JROTC, набагато старанніше ставляться до навчання і відрізняються більшою успішністю, рідше кидають школу і вживають наркотики, серед них менше злочинців.
Більшість шкіл пропонує три-чотири роки навчання JROTC. Для цього створюється спеціалізований клас, в навчальний план якого включають військову історію, військові статути, основи громадянськості і фізичну підготовку. Дві третини шкіл пропонують програми по навчанню міткої стрільби. Виїзди в навчальні табори, заняття по стрілецької підготовки, топографії та орієнтування на місцевості, підривну справу, водіння техніки та інше підвищують зростання інтересу до класів. Деякі школи організують спеціальні відвідування американських військових баз під час шкільних канікул.
Намагання шкіл відкрити у себе класи JROTC підтримує і більшість батьків, які вважають, що це найкраща альтернатива комп’ютерним іграм, телевізору та хитанню по вулиці. «Вихованці JROTC знаходяться в кращій фізичній формі на відміну від однолітків, які не є кадетами цієї програми», – говорить Майкл зі штату Колорадо.
Ізраїль
Автор: Олена Баст, 28 років викладає в ізраїльських школах та готує дітей до випускних екзаменів із програмування й математики
Знайомство з армійськими основами — в 10–11-х класах
Ще під час навчання в школі починається підготовка до служби в армії. Служать і хлопці, і дівчата. Якщо людина не йде в армію, це вважається ганьбою. Військова служба часто стає соціальним ліфтом — люди знаходять там важливі знайомства, друзів, майбутніх чоловіків і дружин. У 10-му класі в один з обраних днів підлітки спілкуються з представниками різних видів військ. Ті розповідають, що таке перша хвиля мобілізації, як до неї підготуватися та заповнити документи.
Основна ціль — допомогти майбутньому солдату обрати вид військ і навіть конкретне відділення, в якому хоче служити. Усі призовники ще зі школи знають, де буде проходити їхня служба. Протягом 12-го класу кожен учень отримує кілька викликів на тестування від армії. Залежно від результатів армія висилає список можливих спеціальностей, і майбутній призовник обирає найкращий для себе варіант.
Також із 10-ми та 11-ми класами проводять стратегічні навчання, щоб учні зрозуміли, що на них чекає в армії. Школярам подобається, це цікаво. Для випускних класів два дні поспіль раз на рік проводиться «Курс першої допомоги», де навчають рятувати життя.
Солдатів у суспільстві шанують. По суті, кожен ізраїльтянин є солдатом. Діти в школах охоче влаштовують благодійні акції для одиноких солдатів напередодні нашого великого єврейського свята Пурім. Раз на тиждень до шкіл приходять 10–12 військових та допомагають учням із домашніми завданнями. Кожен пропонує свою репетиторську підмогу в предметах, які знає найкраще.
Патріотизм — не в одному предметі, а скрізь
Окремого предмета «Патріотичне виховання» немає, але воно зашито червоною ниткою в кожному предметі. Адже ми — дуже маленька країна, а навколо нас — вороги. У першу чергу ми навчаємо дітей, що найдорожче — людське життя. Наприклад, якщо людина потрапляє в полон, вона має зберегти своє життя, тож не потрібно геройства й мовчання — варто розповісти, що там від тебе вимагають. «Буде добре тобі — буде добре і твоїй Батьківщині». Також ми постійно нагадуємо школярам про те, що варто досягти в цьому житті успіху, у першу чергу для себе. Але й країна також стане сильнішою завдяки їхньому успіху.
Повага до солдатів дуже висока. Наприклад, у магазині часто за солдатів на касі розплачуються інші люди, це такий жест поваги. Або кафе повністю оплачує рахунок військовослубовцям, це норма.
НМЛ виховної роботи, ФК та БОС рекомендує використовувати пропоновані матеріали або їх фрагменти на заняттях як за новою програмою, так і за програмою 2023 року
***
Інтерактивна карта свобод із сайту Freedom House
Сучасна війна. Взаємодія різного озброєння
і різних ролей в одній системі
Друг Лемко - Арсен Дмитрик, командир батальйону бригади «Азов»
Стандарт НАТО: "Аналіз проведених дій"
Друг Райтер - Роман Пономаренко, кандидат історичних наук за спеціальністю історія науки і техніки, офіцер бригади "Азов"
Військова еліта України
Друг Доцент - Владислав Дутчакофіцер Бригади НГУ «Азов»Історик, к. філос. н., доцент
Частина І
Частина ІІ
Інформаційна допомога щодо викладання предмета "Захист України" (запис онлайн-зустрічі, організованої МОН України 25.06.2024)
ВІЙНА В ОБʼЄКТИВІ - фестиваль документалістики
Немає коментарів:
Дописати коментар